vrijdag 11 januari 2013

And the winner is...




De winnaar van de Prentenboeken Top 10, HET boek van de Nationale voorleesdagen 2013, is dan al wel lang en breed tot winnaar uitgeroepen, maar zijn de kinderen het daar mee eens??


Dat is wat ik de komende paar weken ga uitzoeken op de vier scholen waar ik actief ben met Bibliotheek Op School. Afgelopen week heb ik met de onderbouw leerlingen gekeken welke boeken in de race zijn om te winnen. Het boek wat officieel gewonnen heeft – ‘Nog 100 nachtjes slapen’ van Milja Praagman – zit daar natuurlijk ook bij.
We hebben eerst gekeken naar de voorkant en de titels van de boeken. We zijn nog niet op de inhoud ingegaan, daar hebben we de komende paar weken voor, maar we hebben de boeken puur aan de buitenkant beoordeeld.
Het boek wat bij mijn klassen het meest kwam bovendrijven als leukste/spannendste/grappigste boek was ‘Superbeesje is onderweg’  van Guido van Genechten. Dit is ook het boek wat de meeste kinderen op dit moment zouden kiezen als winnaar. Een opmerkelijk feit is dat met deze eerste beoordeling van mijn negen (!) klassen niet één kind heeft gekozen voor ‘Nog 100 nachtjes slapen’ als boek dat zou moeten winnen.
Misschien komt daar verandering in wanneer we in de komende paar weken ingaan op de inhoud en het verhaal van de boeken. Ik ben benieuwd! 

Aan het einde van dit project heeft elke klas zijn eigen favoriete boek gekozen als winnaar van de prentenboeken top 10. Spannend!! Welk boek zal dit zijn?? Eigenlijk maakt het ook helemaal niets uit… het zijn stuk voor stuk superleuke boeken. Niet voor niets genomineerd toch??


 
Groep 7/8
Wie weet dat de nominaties van de Prentenboeken top 10 van volgend jaar (2013) een verrassing zal brengen. Want in de groepen 7/8 ga ik aan de slag met het maken van een eigen digitaal prentenboek. Kinderen gaan aan de slag met een zelf verzonnen- of een bestaand verhaal. Eigen tekeningen of foto’s en vervolgens een verwerking van het verhaal op de computer. Wie weet wat de resultaten zullen brengen? 



Groep 5/6
Even een vraagje vooraf om jullie kennis te testen: Wie zijn Finn en Fiffi? Siggi en Vigga? Willy en Wanda? Spike en Suzy? Neelsie en Miemsie? Cisko en Vinjo? Dada en Beibei? Bibi en Baba? Bob en Bobette? …. Nee? Geen idee? Vast wel… maar voor het geval dat: Ooit gehoord van Suske en Wiske?? 
 
In de groepen 5/6 duik ik in de wereld van de Stripboeken. De kinderen ontvingen dit onderwerp gek genoeg met een oorverdovend gejuich. Vooral ook omdat ze dit keer in de klas een dikke stapel met stripboeken kregen en ik de juffen opdracht heb gegeven om de kinderen hier héél vaak in te laten lezen.
Wisten jullie trouwens al dat de strips van Donald Duck in Finland een tijdje verboden zijn geweest? Jaja… ze vonden iets aan deze Duck dat écht niet door de beugel kon. --> hij liep in zijn blote kont! :O

 

















Zoals jullie zien ben ik het jaar weer begonnen met drie supergave projecten. En de ideeën voor de volgende periode zijn ook alweer in de maak. Wat is dat lezen toch leuk!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten